Erik Andrè Karlsen hos Pretec arbeider med salg av produkter til tunnel og lignende prosjekter
Jobber ofte under ekstremt tidspress
Som leverandør til vei- og anleggsbransjen må Pretec ofte forholde seg til svært korte leveringstider. Å kunne si ja til kunden og aldri svikte er både oppskriften på suksess og den harde realiteten for den som har planer om å være i bransjen.
Pretec har gjort det meget skarpt som leverandør av feste- og montasjeutstyr, innstøpingsdetaljer, strekkstag og bergsikringsutstyr for tunneler og vei-, og bygg. De fleste produktene kan sies å være relativt enkle rent mekanisk, men det stilles klare krav til egenskaper som styrke og bestandighet.
- Man kan godt si at vi leverer sikkerhets- og nøkkelkomponenter i metall for en rekke bransjer, ved siden av tilsetninger til betong, sier Erik André Karlsen, selger med kundekontakt, og med særlig mye ansvar for tunnelbyggere.
En faktor som forklarer framgangen for Sarpsborgbedriften er et godt grep om logistikken. Det handler om noe så enkelt som å si ja til kunden, overholde frister og stille opp når det brenner. Dette er fordi produkter man leverer ofte har nøkkelfunksjon i byggeprosessen som skal gjøres, og leveransene må derfor alltid være på plass.
- Anleggsbransjen er noe midt mellom en krigssone og en mobil fabrikk som aldri må stoppe for å være lønnsom. Ofte handler det om skiftarbeid på fjerne steder med uklare adresser og noen ganger vanskelig fremkommelighet. Hvis ikke varene er framme i tide, som for eksempel sikringsbolter til en tunnel koster det MYE penger for kunden. Samtidig kan de vanke bøter dersom man ikke er ferdig til dato, derfor må vi aldri svikte, og kunden må stole på oss, sier Karlsen.
Erik opplever ikke sjelden at det blir endringer i tidsplan, ekstra bestillinger eller endret leveringssted, og da må man kaste seg rundt og skaffe varene, og i noen tilfeller få det fabrikkert. I en slik sammenheng er en underleverandør som Spilde veldig viktig for Pretec.
- Det koster alltid noe å si ja, det kan være smertefullt for hele flyten i bedriften, som begynner å bli ganske stor etterhvert. At vi kan gå ut av egen virksomhet og spørre Spilde har i utgangspunktet sine fordeler. Vi belaster ikke får egen organisasjon, som i perioder jobber under høytrykk. Spilde har stor bredde i maskinparken, flat organisering og er villig til å strekke seg meget langt for å hjelpe oss når det gjelder, sier Erik, som har brukt Spilde som underleverandør i en årrekke.
Enkelte ganger kan man allerede ha en bestilling eller to inne, så kommer det plutselig en ny. Kanskje kunden har bommet på antallet. Kanskje har man jobbet fortere enn forventet. Da må man være fleksibel og prioritere oppgavene, endre på jobbene og stå på - som jernet.
- Det er jo ikke alt som kan planlegges. Planer er gode å ha men er til for å endres på. I en slik sammenheng vil jeg si at Spilde etter min erfaring en perfekt underleverandørør for oss, sier Erik.
I tillegg til plate og sveiseverksted, avansert skjæreutstyr og knekker har man mulighet for maskinering av detaljer. Her samarbeider Spilde med søsterbedriften FM, som ligger bare et stenkast fra Pretec.
- Hvis jeg lurer på hvor varene er i løypa og jeg får vite at de er hos FM til maskinering får jeg lavere hvilepuls, da vet jeg at ting er under kontroll, forteller Erik.
Nylig fikk man inn en ekstra bestilling på metallplater til et byggeprosjekt, og det var snakk om timer. Da ble enden på visa at Spilde måtte laste opp bilen og daglig leder fikk kjøre til byggeplass med varene, enkom ærend.
- Det er klart at dette blir lagt merke til hos vår kunde. Neste gang vi gir et tilbud vet kunden at vi holder det vi lover. Og med Spilde i ryggen kan vi være mer frampå, selv om vi alltid spør Spilde før det blir bestemt. Jeg føler at vi har en gjensidighet her der vi forsøker å ta hensyn i det lengste, men noen ganger er det bare å si blindt ja til kunden. Det er egentlig å kunne si «ja» uansett som er det vi lever av, sier Erik André Karlsen hos Pretec.